Faaliyet Alanlarımız

Kira Hukuku

Kira Hukuku Nedir?

Kira hukuku, menkul ve gayrimenkullerin kiralanmasını ve kiraya verilmesini kapsayan, Borçlar Hukukunun içinde yer alan hukuk dalıdır. Kira sözleşmeleri, kira hukuku konusunda en önemli alanlardan biri olup, her iki tarafa borç yükleyen ve tam iki taraflı sözleşmelerdendir. Kira sözleşmeleri içerisinde en önemlisi ve uygulamada karşımıza en çok çıkan alan, konut ve çatılı işyerlerine ilişkin kira sözleşmeleridir.

kira-hukuku

Konut ve çatılı iş yeri kira sözleşmelerinde kiracı ve kiralayanın hakları nelerdir?

Daire, işyeri, dükkan vs. diğer çatılı gayrimenkullerin kiralanması Borçlar Kanunu hükümlerine göre yerine getirilir. Kira ilişkisinde, kiraya verenin daha aktif, kiracının ise pasif konumda bulunmasından dolayı kira hukuku alanında kiracıyı koruyucu hükümler daha fazla bulunmaktadır.

Kanun, kiracının tahliyesini belli usul ve süre şartlarına tabi kılmıştır. Kanunda kiracıyı koruyan hükümler bulunmakla birlikte, bilhassa tahliye hususunda gayrimenkulünü kiraya veren mülk sahibinin hakları da göz ardı edilmemiştir. Örneğin; kiraya veren, kira sözleşmesinin on yıllık uzama süresi sonunda, hiçbir sebep göstermeden kira sözleşmesini sona erdirebilir. Yine kira verenin; ihtiyaç sebebiyle tahliye hakkı, sözleşmeye aykırılık sebebiyle tahliye hakkı, iki haklı ihtar nedeniyle tahliye hakkı, kira bedelinin hiç ödenmemesi veya vaktinde ödenmemesi nedeniyle icra takibi ve sonucunda tahliye hakkı ve kanunda düzenlenmiş başkaca hakları bulunmaktadır.

Neden kira hukuku alanında uzman bir avukat tutmalıyım?

Kira sözleşmelerinin içerdiği özel hükümler, taraflar için bağlayıcı sonuçlar meydana getirecektir. Sözleşmenin neleri içereceğinin ve hangi şartlarla düzenleneceğinin belirlenmesi ve sözleşmelerin düzenlenmesinde hataların yapılması, eksikliklerin bırakılması, sözleşmelerde lehe olmayan hükümlerin yer alması neticesinde kira hukuku alanında telafisi mümkün olmayan zararlar ortaya çıkacaktır.

Kira gelirleri, günümüzde ev sahipleri için değerli bir gelir kapısıdır. Kiracılar ise, güzel bir evde oturmak ve uygun bir kira bedeli ödemek istemektedir.   Ciddi kira getirisi bulunan gayrimenkullerin kiralanmasında kira süresi, kira bedeli, sözleşmeye aykırılık sebepleri, sözleşmenin feshi sebepleri gibi çok önemli konular bulunmaktadır. Bu sebeple kira sözleşmelerinin imzalanması aşamasında, sözleşme imzalandıktan sonraki tahliye sürecinde kira hukukunda deneyimli ve  uzman bir avukatın hukuki yardımından faydalanmak, telafisi güç zararlara sebep olunmaması için önem arz etmektedir.  Avukat Özden KELEŞ, kira hukuku alanında uzmandır.

Hangi konularda hukuki destek sağlıyoruz?

Kira hukuku konusunda çalışma alanlarımız aşağıdaki gibidir:

• Konut, işyeri, daire, arsa vs. diğer gayrimenkullerin kira sözleşmelerinin hazırlanması,
  • Kira sözleşmelerinin kanuna aykırı maddelerinin tespit edilmesi,
  • Kira sözleşmelerinden kaynaklanan hukuki uyuşmazlıklar ile ilgili açılacak davaların takibi,
  • Kiraya verenin tahliye sebeplerinden olan on yıllık uzama süresi sonunda tahliye davası,
  • İhtiyaç sebebiyle tahliye davası,
  • İki haklı ihtar sebebiyle tahliye davası,
  • Kiraya veren vekili olarak kiracıya, noterden ihtarname gönderilmesi,
  • Kira bedelinin ödenmemesi nedeniyle icra takibi yapılması,
  • Kira bedelinin ödenmemesi nedeniyle tahliye davası,
  • Bu konularla ilgili, sözlü ve yazılı danışma hizmeti verilmesi.